Welkomstpremie ter discussie

Om de prijzen zo laag mogelijk te laten lijken, lokken veel leveranciers met een welkomstpremie. Maar die geldt meestal alleen maar in het eerste jaar na ondertekening van het contract. Daarna wordt het duidelijk duurder.




Ook vergelijkingssites gaan in de fout

Speciale tarieven bij vooruitbetaling, pakketprijzen en garanties worden eveneens als aas gebruikt. Bij consumentenorganisaties regent het dan ook klachten. De kritiek geldt niet alleen energieleveranciers, maar ook rekentools van online vergelijkingssites. Het is onder meer het geval bij de standaardinstellingen daarvan, die vaak tarieven bevatten met vooruitbetaling.

Mogelijke valkuilen

Veel van die vergelijkingssites hebben naar aanleiding van de kritiek hun tool veranderd en bieden nu ook gedetailleerde informatie over de voorwaarden en attenderen met rode uitroeptekens op mogelijke valkuilen.

Wees op uw hoede bij prijsvechters 

Maar ook al is in de meeste rekentools een aantal verborgen instellingen verdwenen die door de consument als kritisch worden ervaren, enige scepsis blijft op zijn plaats. Vooral bij prijsvechters blijven er altijd problemen die vaak leiden tot waarschuwingen of zelfs tot rechtszaken.

Welkomstpremies van energieleveranciers

Onenigheid bestaat er ook vaak over welkomstpremies voor nieuwe klanten, onder meer bij energieleveranciers. Talrijke procedures zijn er al gevoerd bij stroomaanbieders die de premie na twaalf maanden weigerden uit te betalen, bijvoorbeeld omdat het maandincasso niet altijd vlekkeloos kon plaatsvinden.

Restitutie te veel betaalde bedragen

Ook de restitutie van te veel betaalde bedragen is vaak aanleiding voor conflicten. Vaak gaat het daarbij om grote bedragen van meerdere honderden euro's. Vloeit uit de jaarafrekening van de energieleverancier voort dat de klant te veel betaald heeft, dan dient het bedrijf dat bedrag eigenlijk onmiddellijk in één keer in mindering te brengen, c.q. terug te betalen. Maar sommige energieleveranciers weigeren dat. In plaats van terugbetaling, smeren ze de teruggave uit over de maandelijkse termijnen, net zo lang tot het tegoed is opgebruikt. Op kosten van de klant levert dat het bedrijf daarmee een goedkope kredietfaciliteit.

Reacties