Hoe Zalando klanten tot kopen aanzet

"Slechts 4 artikelen op voorraad." Online modewinkel Zalando vermeldt dit soort teksten standaard bij producten, ook als er meer artikelen op voorraad zijn. Althans volgens een onderzoek van de Duitse televisiezender NDR. Het moet klanten tot aankoop aanzetten.





Suggereren dat het artikel snel is uitverkocht

Of het nu een hotelreservering, het boeken van een vlucht of een aankoop bij een online webshop is, veel websites tonen potentiële klanten bij het zoeken naar specifieke producten hoeveel vraag ernaar is. Voorbeelden :

  • "Nog slechts enkele plaatsen beschikbaar". 
  • "3 Producten op voorraad." 

Maar klopt deze informatie wel? Naar consumenten wordt daarmee de indruk gewekt dat het artikel snel is uitverkocht. Doorgaans moet een dergelijke melding de klant alleen tot kopen aanzetten.

De proef op de som

De Duitse televisiezender NDR, heeft de proef op de som genomen: kleding die bij de webshop Zalando met "3 artikelen beschikbaar" waren aangeduid, konden zonder problemen ook in grotere aantallen worden besteld. Pas nadat men daarvoor een reprimande kreeg van een Duitse consumentenorganisatie, werden de betrokken teksten aangepast.

Schaarste als truc

Deze truc van online retailers is niet nieuw. Al in commercials op televisie bediende men zich al daarvan : meteen toegrijpen anders is het artikel uitverkocht. Met name internetwinkels binnen de mode- en reisbranche zijn momenteel erg actief wat het suggereren van krapte betreft.

De strijd om de koopjesjagers

Dat juist de genoemde sectoren de truc graag toepassen, is enerzijds terug te voeren op het feit dat in de mode- en de reisbranche de strijd om de klant bijzonder intensief wordt gevoerd. Anderzijds zijn internetshops in deze branches technologisch ook het meest geavanceerd, en dat benutten ze in hun eigen voordeel.

Dat de truc bij consumenten zo goed werkt, heeft met de menselijke natuur te maken. Als de mens snel beslissingen moet nemen, komt de jager in hem te voorschijn, net als 10.000 jaar geleden. Daarvan is ook de term koopjesjagers afkomstig. Bovendien suggereert “schaarste” dat een product bijzonder populair is. Als alle anderen het ook willen hebben, dan is dat een indicator van kwaliteit.

Hoe impulsaankopen vermijden


Het hoeft geen betoog dat beslissingen onder tijdsdruk bij het winkelen minder goed uitpakken dan die welke vooraf goed werden overdacht. Psychologen adviseren in dat verband, alvorens in een winkel of op het internet te winkelen,  goed na te denken wat je wilt kopen en tegen welke prijs. Dat zou je ook schriftelijk moeten vastleggen om jezelf te beschermen tegen impulsaankopen.

Reacties